tirsdag den 31. maj 2011

Gode eksamensråd

Har du det som jeg inden en eksamen? Rystende, kvalmende og kæmpe nerver? Jeg har alle dage været rigtig dårlig til at gå til eksamen/prøve. Ikke fordi jeg ikke tror jeg kan klare den, men mere tanken om, om jeg har forberedt mig godt nok, og om jeg opfylder deres forventninger. Jeg har valgt ikke at sætte nogle høje forventninger til mig selv her i 3.g, da jeg for det første ikke har været så pligtopfyldende med lektielæsning og afleveringer og for det andet slet ikke interesserer mig for de fag jeg skal op i. Jeg har erkendt, at jeg hellere vil ud og røre mig - er absolut ingen læsehest.
Alligevel er jeg vis på at jeg kan klare den - men om det er godt nok, giver mig nerver!
Derfor har jeg de seneste par dage arbejdet med at forberede mig mentalt til eksamen. Slå nerverne til jorden med en god åndedrætsøvelse og en omgang kampgejst.
Åndedrætsøvelsen er inspireret af Stig Severinsen som er en dygtig fridykker og rejser rundt og holder foredrag om netop åndedrættet.

  • Læg dig ned i 5 min. Træk vejret dybt ned i maven og pust det ud på ca. dobbelt så lang tid. Hvis du gør dette i ca. 5 min. vil du sænke din puls og du vil dermed slappe meget mere af. 
  • Mærk din krop, hvordan den slapper af. Mærk underlaget og den jordforbindelse du har, og fortsæt med at trække vejret langsomt og roligt. 
  • Sæt dig derefter i en behagelig position og tænk din eksamen igennem. Hvordan du skal styre eksamens gang og overbevise dine lærere om at netop det du har at fortælle er det rigtige. Det er dig der styrer slagets gang - and you can do it!! Kig dig evt. i spejlet - smil til dig selv og sig: "I can do it!" Ved at du siger dette til dig selv, overbeviser du langsomt dig selv om at du virkelig kan gøre det.
  • Hvis du skulle gå i stå til din eksamen eller du oplever den sorte klap gå ned, træk da vejret dybt et par gange og find evt. et andet sted at starte.
Lige et par enkelte råd, jeg brugte idag inden min eksamen - det bragte et 7-tal og jeg havde en dejlig, rolig fornemmelse igennem hele eksamen. Skøn oplevelse og langt fra nervepirrende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar