mandag den 21. marts 2011

Designerbørn

Så er jeg for alvor gået igang med det projekt der hedder Almen Studieforberedelse (forkortes AT). Synes det har været svært at finde ud af hvad jeg skulle have om og har først i fredags fundet frem til at jeg vil undersøge fænomenet "Designerbørn".. Dette projekt skal indeholde en synopsis jeg skal aflevere i næste uge og senere skal jeg så op til eksamen i denne synopsis. Jeg er ikke så bekymret for resultatet af det, jeg skal bare lige finde den rette vinkel på emnet så er AT et rigtig fedt projekt. Det er nemt at score topkarakter i, da man jo har oceaner af tid til at forberede sig. Når, tilbage til emnet.. Ved hjælp af den moderne teknologi og overvågning, kan man nu designe sine egne børn. Ved at selektere køn og genetiske fejl mm. kan man få det perfekte foster og dermed det perfekte barn.
Jeg synes selv det er etisk forkert at selektere på den måde og synes at man skal lade det gå i naturens veje. Jeg synes det er ok at selektere handicappede fra da vi også til en hvis grad hjælper dem. Men at begynde at vælge køn, øjenfarve og lignende det synes jeg er foruroligende og bør stoppes med det vuns!
Hvad synes i om fænomenet "Designerbørn"? Er det okay at vælge fra og til?

5 kommentarer:

  1. Hej jeg har samme emne i AT, og tænke på hvordan du får overvågning ind i? jeg havde tænkt på selviscensættelse af den perfekte familie - men det er da spændende hvis man også kan få overvågning ind i... Jeg synes i øvrigt at det er forkert at man kan "vælge og vrage" vi at gå fra alene at sortere alvorlige sygdomme fra, til at teste for at finde det æg, der har netop den kombination af genetiske egenskaber, forældrene ønsker. Dette vil imidlertid skabe en enorm social ulighed idet det kun vil være velhavende forældre der vil have de økonomiske ressourcer til at få foretaget æg-sortering. Desuden er der noget yderst foruroligende ved tanken om en verden, hvor der kun findes 'smukke' og 'kloge' mennesker! Verden burde være spraglet og fyldt af forskellige mennesker.

    mvh

    SvarSlet
  2. Hej Leesi.
    Overvågning kommer ind når man begynder at overvåge de forskellige fostres gener, og deres udvikling. Du overvåger fostrene undervejs og tager prøver.
    Jeg er fuldstændig enig med dig, forskellighed udtrykker en hvis mangfoldighed, som jeg synes alle burde være stolte af. Istedet for at studere fostre/æg, burde man arbejde med hvordan man kan få folk til at acceptere forskellighed, bruge penge på kampagner mv.
    Håber du kan bruge det jeg skrev.
    Mvh Camilla-Emilie

    SvarSlet
  3. Det kunne jeg hvertfalde. Dejligt med lidt nyt :)

    Er enig i at det burde være det man skulle kæmpe for - forskellighed og accept af denne.

    SvarSlet
  4. Leesi: Godt at du kan bruge det. Held og lykke med din eksamen. :)

    SvarSlet
  5. Tak! I lige måde camilla-Emilie :)

    SvarSlet