torsdag den 3. marts 2011

Yoga, må prøves!!

Jeg har længe gået og tænkt på at jeg super gerne ville begynde til lidt yoga og lære nogle åndedrætsteknikker samt finde en ro som jeg muligvis kan bruge i min fridykning. 
Det var af den grund jeg for et par måneder siden meldte mig ind i vores lokale fitnesscenter, som reklamerede med de ville starte yogahold op. Desværre, har de måtte afblæse det igen da de ikke kunne finde nogle instruktører, så nu er jeg kun i fitnesscenter for at smøre løbebåndet og romaskinen (hvilket jo også er sundt nok). 
Efter den dårlige nyhed kom jeg i tanke om at man sikkert kunne finde nogle gode yogaøvelser på nettet (Man kan alt med nettet - fantastisk). Min tanke er at jeg vil lave 10 min. yogaøvelser efter jeg kommer hjem fra skole, så jeg kan falde lidt ned og lægge skolen lidt på hylden inden træningen i henholdsvis fitnesscenter eller svømmehal begynder.
Her kommer mine 5 bud på nogle yogastillinger, man kunne bruge til at få styr på åndedrættet og falde til ro.
Læg dig fladt på ryggen. Luk øjnene og lad dit åndedræt falde til ro. Tag en dyb indånding, så du spiler maven kraftigt ud, hold vejret og træk maven bagud mod rygsøjlen og derefter opad i kroppen, så du hæver brystkassen. Hold stadig vejret og spil nu igen maven kraftigt ud. Gentag denne op- og nedgående bevægelse 3-4 gange med tilbageholdt åndedræt, og ånd derefter ud. Det er meningen at mave og brystkasse skal bevæge sig som en bølgebevægelse, deraf navnet.
Du kan udføre øvelsen 1-5 minutter.
Virkning: Den er ualmindelig fin til psykiske spændinger i maveregionen.

Stå på gulvet med fødderne adskilte i hoftens bredde. Stå lidt og mærk føddernes kontakt med underlaget. Fold hænderne og løft armene op over hovedet med samlede hænder. Svaj bagud. Du indånder gennem næsen og på en dyb udånding gennem den åbne mund bøjer du overkroppen fremover og svinger armene ind mellem benene. Bevægelsen skal være hurtigt og kraftfuld. På den følgende indånding fører du de samlede arme frem foran og op over kroppen igen.
Gentag øvelsen 10-25 gange.
Virkning: Øvelsen er god til at åbne maveregionen så energistrømmen fremmes. Desuden er den god til at frigøre bunden eller undertrykt vrede.

Med en glidende bevægelse stryger du med højre hånd fra venstre skulderled ned langs indersiden af venstre arm, over håndfladen og ud til spidsen af venstre lillefinger. Gentag disse strygninger 8-10 gange. Derefter gentager du øvelsen med venstre hånd ned langs højre arm.
Virkning: 
Brug denne øvelse ved nervøs hjertebanken, problemer med hjertet eller åndedrættet.

Sid på gulvet med benene strakte frem foran dig. Sæt håndfladerne i gulvet bag kroppen. På en indånding spiler du brystet ud, og lader samtidig hovedet hænge løst bagud. Hold stillingen med tilbageholdt åndedræt i ca. 5 sekunder. Føl hvordan du åbner i brystet. På en rolig og langsom udånding lader du hovedet falde fremover og presser hagen let mod brystet, således at ryggen krummes. Gentag øvelsen i 1-4 minutter.
Virkning: 
Øvelsen løsner hals- og de øvre bryst- samt nakkemuskler.

Du sætter dig på et tæppe på gulvet med benene ind under dig, så sædet hviler på hælene. Dernæst spreder du benene lidt og tager fat om hælene. Derfra løfter du på en udånding underkroppen, så der fremkommer et kraftigt stræk foran på lårene. Hold fortsat fat om hælene, slap af i hovedet, så dette hænger løst bagud. Mærk at brystet udvides. Hold stillingen i 5-15 sekunder, hvorefter du igen sætter dig på underbenene. 
Virkning: En gunstig øvelse hvorved åndedrætsmusklerne også bliver strakt, så vejrtrækningen kan bedres.

1 kommentar:

  1. Jeg kan anbefale, hvis man har en Wii, at spille wii fitplus, der kan man selv sammensætte yoga og muskel programmer og det er altså super lækkert!

    SvarSlet